WRITIC (voorheen KOEK)
Schrijven is een van de belangrijkste vaardigheden die kinderen op school leren en is essentieel voor de deelname van het kind op school. Schrijven is belangrijk voor leren spellen en lezen en wordt multimodaal aangeleerd.
Het goed kunnen meekomen in groep 3 heeft een positieve invloed op de sociale en schoolse vaardigheden van het kind tijdens zijn of haar hele schoolloopbaan, waarbij het leren schrijven van grote invloed is.
Schrijfmoeilijkheden
Leren schrijven gaat echter niet bij alle kinderen vanzelf: 5 tot 30% van de kinderen ontwikkelt schijfmoeilijkheden.
Vroege evaluatie in groep 2, ofwel screenen of kinderen klaar zijn om te gaan leren schrijven, is daarom belangrijk.
De Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) wordt afgenomen bij kinderen waarvan leerkrachten zich zorgen maken over de uitvoering van papier- en pentaken.
Op basis daarvan kunnen kinderen met lichte problemen op school extra gestimuleerd worden en kinderen met meer complexe problemen kunnen door middel van therapie voorbereid worden op de schrijfeisen van groep 3.
DOELGROEP
Kinderen groep 2 en 3
DOEL
Verbeteren van schrijfvaardigheden
= TERUG NAAR MEETINSTRUMENTEN =